|

Konferencja Champions 12.3 – ONZ wskazuje Tesco jako lidera w zakresie walki z marnowaniem żywności

Każdego roku na całym świecie marnuje się aż jedna trzecia produktów spożywczych. Organizacja Narodów Zjednoczonych dąży do tego, aby do 2030 roku, przy współpracy przedsiębiorców sektora spożywczego, zmniejszyć ilość marnowanej żywności o połowę. Tesco pokazuje, że przy odpowiednim podejściu realizacja założonych planów jest możliwa. W Europie Środkowej, na 10 lat przed założonym terminem, firma zredukowała ilość marnowanej żywności w swoich operacjach o ponad połowę i nie zwalnia – zapraszając do współpracy swoich dostawców.

Nowy raport roczny koalicji Champions 12.3 zrzeszającej przedsiębiorstwa z branży spożywczej pokazuje, iż na 10 lat przed założonym terminem realizacji celu 12.3, by zredukować ilość marnowanej żywności o połowę do 2030 roku, świat jest daleki od jego osiągnięcia. Sytuację dodatkowo utrudnia trwająca pandemia COVID-19. Według raportu, aby osiągnąć zakładany cel, w działania powinny zaangażować się kolejne rządy państw i firmy, które zobowiążą się do wprowadzenia w życie planu opartego na trzech prostych zasadach: „Ustalenia celu – Zmierzenia skali – Działania” (ang. Target - Measure - Act”) i regularnego publikowania danych o marnowanej żywności. Raport wskazuje jednoznacznie, że to rozwiązanie sprawdziło się w przypadku Tesco.

Naszą największą troską jest maksymalne wykorzystanie potencjału produktów i nie wyrzucanie tych, które nadają się do spożycia, dlatego wdrożyliśmy szereg rozwiązań, by ograniczać to zjawisko. Wyniki, jakie Tesco osiąga w walce z marnowaniem żywności pokazują, że podejście „Target - Measure - Act” jest tym właściwym. Rozpoczęliśmy nasze działania od usprawnienia procesów operacyjnych, m.in. zmniejszenia przestrzeni sprzedażowej, uproszczenia oferty, poprawy dokładności systemów prognozowania i zamawiania oraz obniżania cen. Ulepszyliśmy także proces zarządzania nadwyżkami żywności, poprzez programy redystrybucji żywności, by dać produktom „drugie życie”. 773 sklepy w całej Europie Środkowej przekazują obecnie nadwyżki, m.in. Bankom Żywności oraz innym partnerom, którzy wspierają potrzebujących. Jeśli produkty nie są już bezpieczne do spożycia przez ludzi, przekazujemy je na paszę dla zwierząt - mówi Daria Kulińska, Dyrektorka Komunikacji Tesco Polska.

Od kiedy po raz pierwszy Tesco opublikowało dane o marnowaniu żywności w roku finansowym 2016/17, firma globalnie zredukowała poziom marnowania żywności o 66%. Porównując te dane z całkowitą sprzedażą żywności, zmniejszono skalę marnowania o 58%, co oznacza, że tylko 0,69% żywności sprzedawanej w Tesco, przeznaczana jest do utylizacji. Oznacza to również osiągnięcie w Europie Środkowej założonego celu na 10 lat przed terminem. W Polsce Tesco znacząco zbliżyło się do celu i do tej pory zredukowało ilość marnowanego jedzenia o 43%.

Od kiedy w 2017 roku, jako pierwszy detalista w Europie Środkowej, Tesco opublikowało dane dotyczące marnowania żywności, jednocześnie zobowiązało się do zwiększenia transparentności w łańcuchu dostaw. W wyniku tych działań pięciu kluczowych dostawców marek własnych Tesco w Europie Środkowej po raz pierwszy publikuje dane dotyczące zmarnowanej żywności. ABP, AM FRESH, Brop Slovakia, G's i Hilton Foods Polska przyjęło podejście „Target - Measure - Act”, które Tesco stosuje od 2016 roku.

W wyniku wspólnych działań z 234 008 ton przetworzonych produktów tylko 1,5 %, czyli 3429 ton żywności, zmarnowano. Tesco, we współpracy z dostawcami, wciąż szuka nowych rozwiązań, które wpłyną na ograniczenie marnotrawienia żywności, a co za tym idzie również na dobrostan naszej planety. Więcej informacji o wynikach dostawców można znaleźć tutaj.

Marnotrawstwo żywności jest zbyt dużym problemem, aby jedna firma mogła go rozwiązać samodzielnie. Zagrożenie związane z pandemią Covid-19 i kryzysem klimatycznym sprawia, że zajęcie się marnotrawieniem żywności i zmianą w całej branży jest jeszcze pilniejsze. Tesco zachęca inne przedsiębiorstwa do dołączenia do Koalicji i zobowiązania się do zmniejszenia o połowę ilości marnowanej żywności na świecie do 2030 r., a co za tym idzie, do publikowania danych o marnotrawieniu żywności.

Szczegółowe informacje nt. danych dotyczących marnowanej żywności można znaleźć tutaj.
Informacja o Strategii Pomocnych Gestów – tutaj.
Z raportem Champions 12.3 można zapoznać się tutaj.

Możesz również polubić