|

Współpraca z dostawcami w zakresie niemarnowania żywności

Wspólnie ponosimy odpowiedzialność za zmniejszenie ilości marnowanej żywności w całym łańcuchu dostaw. Znaczna część naszej pracy polega na opracowaniu, we współpracy z naszymi dostawcami, odpowiednich sposobów pozyskiwania jedzenia, by jak najmniej żywności zmarnowało się w produkcji i transporcie. We wrześniu 2019 roku ogłosiliśmy, że pięciu dostawców naszych marek własnych w Europie Środkowej przyjmie Cel Zrównoważonego Rozwoju ONZ 12.3, czyli zmniejszy ilość marnowanego jedzenia o 50% do 2030 roku, jak również w przeciągu 12 miesięcy opublikuje dane dotyczące marnowania żywności we własnych operacjach. Dostawcy zobowiązali się również do ścisłej współpracy z Tesco, w celu zredukowania ilości marnowanego jedzenia w całym łańcuchu dostaw - od uprawy do potrawy.

Podsumowanie wyników naszych dostawców w walce z marnowaniem żywności w 2019 roku:

  • ABP to międzynarodowa firma produkująca żywność, która ściśle dostosowuje swoją strategię środowiskową do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Firma dostarcza wysokiej jakości mięso na całym świecie, nie tylko do sklepów, ale także do światowej klasy restauracji. ABP realizuje plan ograniczania marnowania żywności, obejmujący innowacje w gospodarstwie, jak również optymalizację procesu przetwarzania i sprzedaży. Całość działań została zebrana w strategii “Doing More For Less”, która w jasny sposób pokazuje, że jeden projekt może mieć wpływ na cały łańcuch dostaw. W sumie ABP przetworzyła w 2019 roku 75 698 ton produktów spożywczych, z czego zmarnowano 0,07% czyli 53 tony żywności.
  • AM FRESH zaopatruje Tesco w Europie Środkowej w cytrusy, soki i kwiaty. Firma rozpoczęła proces walki z marnowaniem żywności już kilka lat temu, tak więc przyjęcie Celu ONZ 12.3 było dla niej naturalnym krokiem. AM Fresh ściśle współpracuje ze wszystkimi zespołami operacyjnymi w celu zwiększenia świadomości, aktualizacji dotyczących jakości produktów i jasnych instrukcji działania. Ponadto firma współpracuje z Tesco, które udostępnia dane klimatyczne i jakościowe, aby pomóc dostawcy uratować jak najwięcej plonów. Dzięki przygotowanej specjalnie dla Tesco linii „Growers Harvest”, w której jasnym określono wymogi dotyczące wielkości produktów, AM Fresh ratuje przed wyrzuceniem dodatkowo 2,9% produkowanych owoców. Firma przetworzyła 2019 roku w sumie 30 875 ton żywności, z czego zmarnowała 2,1% produktów (662 tony).
  • BROP SLOVAKIA jest głównym dostawcą ziemniaków dla Tesco w Czechach i na Słowacji, a także zaopatruje nasze sklepy na Węgrzech. Jest to firma rodzinna, która stara się optymalizować procesy wszędzie tam, gdzie to możliwe, aby mieć pewność, że jej produkty docierają do klientów jak najświeższe. Wspólnie z Tesco rozwijają linię produktów „Idealnie, nieidealne”, dzięki której nieidealne kształtem, ale dobre jakościowo produkty trafiają do klientów. Firma dba również o to, aby poprzez swoje działania zwiększać świadomość klientów, jak ważne jest rozwiązanie problemu marnowania żywności. W sumie Brop Slovakia przetworzyło w 2019 roku 94 316 ton żywności, z czego 2160 ton (2,3%) uległo zmarnowaniu.
  • G’S MARKETING to jeden z największych producentów pakowanych świeżych sałat i warzyw w Czechach. Firma jest zaangażowana w walkę z marnowaniem żywności i przygląda się całemu procesowi produkcji, aby poprawić swoją wydajność i zmniejszyć ilość strat. Aby ograniczyć marnowanie żywności, G’S Marketing stosuje bardzo precyzyjne techniki uprawy, optymalizuje zbiory zgodnie z zapotrzebowaniem i dostępnymi zapasami, wdraża systemy ukierunkowanego prognozowania, jak również maksymalnie wykorzystuje produkty, których nie można sprzedać w całości, w pakowanych sałatkach. W sumie G’s Marketing przetworzyło 6 455 ton żywności w 2019 roku, z czego zmarnował 355 ton zmarnował, czyli 5,5%.
  • HILTON FOODS POLAND jest ważnym dostawcą mięsa i dań gotowych dla Tesco w Europie Środkowej. Firma jest zaangażowana w działania związane z redukcją wszelkiego rodzaju odpadów w swojej działalności. Wraz z rozwiązaniami ograniczającymi zużycie wody, firma optymalizuje procesy pozwalające zmniejszyć ilość marnowanej żywności w produkcji i wykorzystuje nadwyżki produktów do produkcji karmy dla zwierząt domowych lub wysyła produkty bezpośrednio na paszę dla zwierząt. Ponadto Hilton Foods Poland utworzyło własną Grupę Rozwiązywanie problemów, w celu przygotowania rozwiązań umożliwiających ograniczenia marnowania żywności. Łącznie Hilton Foods Polska w 2019 roku przetworzyło 26 664 ton żywności, z czego 0,7% czyli 199 ton żywności uległo zmarnowaniu.

Pełną listę dostawców Grupy Tesco, publikujących dane dotyczące marnowania żywności, wraz z pełnym raportem można znaleźć tutaj.

Z przyjemnością informujemy również, że pięciu kolejnych dostawców od 2021 roku zobowiązało się do mierzenia i publikowania danych dotyczących marnowania żywności. Będą to:

  • Daifressh (warzywa i owoce)
  • Greenyard Frozen (mrożonki)
  • La Lorraine (pieczywo)
  • MasterGood (produkty mięsne)
  • MECOM GROUP (dania gotowe)

 

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportów  wybranych dostawców, którzy wdrożyli wytyczne ONZ w zakresie niemarnowania żywności, w myśl zasady „Ustalenie celu – Mierzenie efektów – Działanie” (ang. Target - Measure - Act”):

Zobacz raport firmy ABP

Zobacz raport firmy AM Fresh

Zobacz raport firmy Brop Slovakia

Zobacz raport firmy G's Fresh

Zobacz raport firmy Hilton Foods